ADHD-venlig kommunikation

”Hun tager vores problemer seriøst. Jeg har med andre sagsbehandlere følt, at jeg ikke var noget menneske.”

- Ung med ADHD 

 

”(…) hun er i min højde. Meget medmenneskelig. Der bliver gjort noget ved problemer. Der sker noget, det er meget vigtigt.”

- Ung med ADHD om samarbejdet med jobkonsulenten

God kommunikation med unge med ADHD

  • Vis interesse for den unge og for ADHD – vær nysgerrig og lad den unge fortælle om sit liv og sin ADHD
  • Spørg til de ting, som du ikke forstår
  • Vær tydelig og konkret, undgå unødigt indhold i sproget
  • Spørg den unge, om han/hun forstår, hvis du er i tvivl
  • Tydelig begyndelse – marker hvornår samtalen starter
  • Tydelige grænser – gør det klart, hvad samtalen handler om og ikke handler om
  • Tydelig progression – opsummér undervejs, så den unge ved, hvor langt I er nået i samtalen
  • Tydelig afslutning – lav en konklusion og gør det klart, hvad planen og aftalerne er
  • Skriv alle aftaler ned
  • Lad den unge være med til at finde løsninger

 

  Socialt Udviklingscenter SUS |   ADHD-foreningen