ADHD-venlig kommunikation
”Hun tager vores problemer seriøst. Jeg har med andre sagsbehandlere følt, at jeg ikke var noget menneske.”
- Ung med ADHD
”(…) hun er i min højde. Meget medmenneskelig. Der bliver gjort noget ved problemer. Der sker noget, det er meget vigtigt.”
- Ung med ADHD om samarbejdet med jobkonsulenten
God kommunikation med unge med ADHD
- Vis interesse for den unge og for ADHD – vær nysgerrig og lad den unge fortælle om sit liv og sin ADHD
- Spørg til de ting, som du ikke forstår
- Vær tydelig og konkret, undgå unødigt indhold i sproget
- Spørg den unge, om han/hun forstår, hvis du er i tvivl
- Tydelig begyndelse – marker hvornår samtalen starter
- Tydelige grænser – gør det klart, hvad samtalen handler om og ikke handler om
- Tydelig progression – opsummér undervejs, så den unge ved, hvor langt I er nået i samtalen
- Tydelig afslutning – lav en konklusion og gør det klart, hvad planen og aftalerne er
- Skriv alle aftaler ned
- Lad den unge være med til at finde løsninger